Så er der Airshow!

Meld dig som frivillig hjælper, få en super oplevelse og fribilletter til airshowet. Mange af pengene til klubbens fly kommer fra overskuddet fra Roskilde Airshow gennem årene, og nu er der airshow igen 18. til 20. august. Det er vigtigt for klubben at alle hjælper til, så vi får et fantastisk show til gavn for klubben og alle flyveinteresserede. Læs mere her.

Strandet på Bornholm?

På Roskilde kan vi ikke længere få UL91, men på Bornholm kan man ikke engang få 100LL. Hvis altså ikke man har et Shell-kort der på forhånd er blevet verificeret til at tanke AVGAS. Og det kan man kun på hverdage indenfor normal kontortid. Der er flere piloter der er landet i weekenden og har fået et uventet ekstra ophold. Der er ingen NOTAM om fuel-situationen, men det står selvfølgelig i VFG. Så husk nu lige at læse op på alle pladser du anflyver. Især hvis du forventer at få fuel, for det kan efterhånden være svært.

Overflyvning af byer – pas nu på!

Vi kender allesammen de seks blå pletter på Visual Approach Chart for EKRK, og ved godt at vi skal flyve udenom Vindinge, Vor Frue, Tjæreby, Tune, Gadstrup og Snoldelev. I dag hvor vi allesammen har Skydemon eller lignende siddende på låret eller yoke’n, er der endnu mindre nogen undskyldning for ikke at flyve efter reglerne.

Vi har desværre set at klubbens fly bare i første halvdel af maj har overfløjet et af disse forbudte områder hele 7 gange! Det er vigtigt for vores sport at vi udviser respekt for vores naboer. Så pas nu på.

OY-TFK er tilbage

TFK er efter knapt fem måneders grounding klar igen med ny motor. Motoren er fredag blevet testfløjet og har fået de første 2 timers kritiske tilkøring. En vis form for tilkøring skal fortsætte, hvilket indebærer følgende:

  • Undgå længere tids nedgang med lav power. Lav gerne nedgang med cruise power og leaning.
  • Undgå så vidt muligt landingsrunder og i hvert fald power off. Brug helst andre fly til landingsrunder.
  • Hold så vidt muligt omkring 65% power på motoren under cruise. Det er ca 2350 RPM i 2000 ft, og 2450 RPM i 6000 ft.
  • Brug KUN D80 motorolie. Der er lagt 6 qts i flyets bagagerum. Skriv altid når og hvor meget der fyldes på, i logbogen og MyWebLog. Det er vigtigt for at kunne se, hvornår olieforbruget stabiliseres, hvilket er tegn på, at indkøringsperioden kan slutte.

Pas godt på TFK og følg anvisningerne, så motoren kan holde længe.

Færre landingsrunder…

Som du måske har hørt er der blevet flyttet flyveledere fra Roskilde til Kastrup. Det betyder at der mange dage udkommer en NOTAM der siger “Due to lack of ATC staff, landing circuits and schoolflights with approaches and airwork not possible”. Hvis man er heldig siger teksten kun at det sandsynligvis ikke er muligt. Man kan ikke sidde om aftenen og tjekke NOTAM og planlægge landingsrunder, for dagens annullering udkommer tit først om morgenen. Så hvis du har brug for nogen runder er EKRK ikke stedet i øjeblikket…

Nyhedsbreve fra Formanden

Tilmeld dig Roskilde Flyveklubs nyhedsbrev her, hvor du mindst en gang om måneden løbende vil få oplysninger om klubben og andre begivenheder indenfor luftfart. Det er obligatorisk for medlemmer at være tilmeldt, men ikke-medlemmer er også velkommen til at tilmelde sig.