

Overflyvning af byer – pas nu på!
Vi kender allesammen de seks blå pletter på Visual Approach Chart for EKRK, og ved godt at vi skal flyve udenom Vindinge, Vor Frue, Tjæreby, Tune, Gadstrup og Snoldelev. I dag hvor vi allesammen har Skydemon eller lignende siddende på låret eller yoke’n, er der endnu mindre nogen undskyldning for ikke at flyve efter reglerne.
Vi har desværre set at klubbens fly bare i første halvdel af maj har overfløjet et af disse forbudte områder hele 7 gange! Det er vigtigt for vores sport at vi udviser respekt for vores naboer. Så pas nu på.


Så er der 2023 flyvekort over Danmark
Det længe ventede ICAO Aeronautical Chart Denmark 2023 er udkommet! Hvis du vil have dit flyvekort elektronisk kan du downloade det fra Naviair, og hvis du vil have det på papir kan du købe det hos Aeropartner (ved siden af klubhuset). De har åbent man-tor 10-16.


OY-TFK er tilbage
TFK er efter knapt fem måneders grounding klar igen med ny motor. Motoren er fredag blevet testfløjet og har fået de første 2 timers kritiske tilkøring. En vis form for tilkøring skal fortsætte, hvilket indebærer følgende:
- Undgå længere tids nedgang med lav power. Lav gerne nedgang med cruise power og leaning.
- Undgå så vidt muligt landingsrunder og i hvert fald power off. Brug helst andre fly til landingsrunder.
- Hold så vidt muligt omkring 65% power på motoren under cruise. Det er ca 2350 RPM i 2000 ft, og 2450 RPM i 6000 ft.
- Brug KUN D80 motorolie. Der er lagt 6 qts i flyets bagagerum. Skriv altid når og hvor meget der fyldes på, i logbogen og MyWebLog. Det er vigtigt for at kunne se, hvornår olieforbruget stabiliseres, hvilket er tegn på, at indkøringsperioden kan slutte.
Pas godt på TFK og følg anvisningerne, så motoren kan holde længe.


Færre landingsrunder…
Som du måske har hørt er der blevet flyttet flyveledere fra Roskilde til Kastrup. Det betyder at der mange dage udkommer en NOTAM der siger “Due to lack of ATC staff, landing circuits and schoolflights with approaches and airwork not possible”. Hvis man er heldig siger teksten kun at det sandsynligvis ikke er muligt. Man kan ikke sidde om aftenen og tjekke NOTAM og planlægge landingsrunder, for dagens annullering udkommer tit først om morgenen. Så hvis du har brug for nogen runder er EKRK ikke stedet i øjeblikket…


Nye flyvekort
Det har taget noget længere end forventet, men nu skulle det være ganske vist: Der findes et 2023 flyvekort over Copenhagen Area. Man kan downloade det hos Naviair og købe det på papir hos AEROpartner (ved siden af klubhuset) eller online. Hvis man skal længere væk, må man væbne sig med tålmodighed lidt endnu, men Naviair har lovet at det opdaterede kort over hele Danmark skulle være lige på trapperne.

