OY-BJM
Data
Cessna F150M Årgang 1977 | |
---|---|
OBS! | Hvis der skrives på journalens anmærkningssider - eller ved lavt timetal før næste eftersyn - skal der gives besked til John Christensen. |
Motor | Continental Motors Corp O-200-A @ 2750 rpm |
Koder til ICAO-flyveplanen | pkt. 9 Type of aircraft: C150 pkt. 10 Equipment: SY/C Aircraft color and markings: Hvid med blå sidestriber |
Instrumenter og nav.udstyr | Radio GNC 255, 8.33 hz. Trig tt31 Mode S transponder. Garmin GPSMAP496. |
Enhed for fartmåler | Kts |
Olie kapacitet (olie: SAE 20 W-50, BP Multigrade Aero Oil D) | 6 qts |
Fuel kapacitet | 22.5 USG usable |
Carnets | Shell |
Batteri | 12V |
Siddepladser | 2 |
Antal intercom-stik headsets | 2 stk, headsets ? |
MTOM | 726 kg (1.600 lbs) |
Tomvægt, arm tyngdepunkt | 517 kg (1.140 lbs), 83,7 cm (32,94") |
- arm brændstof | 106,6 cm (41,97") |
- arm forsæde | 99,1 cm (39") |
- arm bagagerum 1 (max 54,4 kg) | 163 cm (64") |
- arm bagagerum 2 (max 18,1 kg) | 213 cm (84") |
Vægt- og balanceberegning | Beregn online |
Start- og landingsdistanceberegning | Beregnes jf. POH. |
Checklister | Se Checklister (pdf) |
Særlige forhold | Læs klubbens noter om dette fly først Piloter, som har erfaring på C150/C152/C172, kan familiarisere sig selv. Det anbefales at gøre det med en instruktør. Hvis man gør det selv skal man besvare klubbens questionnaire og maile til besvarelsen til cz@ddf.dk (Klubfly’s formand) og huv@rfk.dk. |
Manualer | Findes i flyet. Link til en generel POH for C150: POH C150 (pdf) |
Særlige forhold | |
Flyejer (kontaktes ved anmærkninger eller lavt timetal) | Roskilde Flyveklub Kontaktperson: John Erik Christensen Tlf.: 4011 2204 eller som SMS |
Hangarplads | RFK hangar hangarvej E |
Bemærk at data her på siden er kun til information. Vi henviser til flyets POH (Pilot’s Operating Handbook) og originale dokumenter til flyveplanlægning.
Så er der Airshow!
Meld dig som frivillig hjælper, få en super oplevelse og fribilletter til airshowet. Mange af pengene til klubbens fly kommer fra overskuddet fra Roskilde Airshow gennem årene, og nu er der airshow igen 18. til 20. august. Det er vigtigt for klubben at alle hjælper til, så vi får et fantastisk show til gavn for klubben og alle flyveinteresserede. Læs mere her.
Strandet på Bornholm?
På Roskilde kan vi ikke længere få UL91, men på Bornholm kan man ikke engang få 100LL. Hvis altså ikke man har et Shell-kort der på forhånd er blevet verificeret til at tanke AVGAS. Og det kan man kun på hverdage indenfor normal kontortid. Der er flere piloter der er landet i weekenden og har fået et uventet ekstra ophold. Der er ingen NOTAM om fuel-situationen, men det står selvfølgelig i VFG. Så husk nu lige at læse op på alle pladser du anflyver. Især hvis du forventer at få fuel, for det kan efterhånden være svært.
Overflyvning af byer – pas nu på!
Vi kender allesammen de seks blå pletter på Visual Approach Chart for EKRK, og ved godt at vi skal flyve udenom Vindinge, Vor Frue, Tjæreby, Tune, Gadstrup og Snoldelev. I dag hvor vi allesammen har Skydemon eller lignende siddende på låret eller yoke’n, er der endnu mindre nogen undskyldning for ikke at flyve efter reglerne.
Vi har desværre set at klubbens fly bare i første halvdel af maj har overfløjet et af disse forbudte områder hele 7 gange! Det er vigtigt for vores sport at vi udviser respekt for vores naboer. Så pas nu på.
Så er der 2023 flyvekort over Danmark
Det længe ventede ICAO Aeronautical Chart Denmark 2023 er udkommet! Hvis du vil have dit flyvekort elektronisk kan du downloade det fra Naviair, og hvis du vil have det på papir kan du købe det hos Aeropartner (ved siden af klubhuset). De har åbent man-tor 10-16.
OY-TFK er tilbage
TFK er efter knapt fem måneders grounding klar igen med ny motor. Motoren er fredag blevet testfløjet og har fået de første 2 timers kritiske tilkøring. En vis form for tilkøring skal fortsætte, hvilket indebærer følgende:
- Undgå længere tids nedgang med lav power. Lav gerne nedgang med cruise power og leaning.
- Undgå så vidt muligt landingsrunder og i hvert fald power off. Brug helst andre fly til landingsrunder.
- Hold så vidt muligt omkring 65% power på motoren under cruise. Det er ca 2350 RPM i 2000 ft, og 2450 RPM i 6000 ft.
- Brug KUN D80 motorolie. Der er lagt 6 qts i flyets bagagerum. Skriv altid når og hvor meget der fyldes på, i logbogen og MyWebLog. Det er vigtigt for at kunne se, hvornår olieforbruget stabiliseres, hvilket er tegn på, at indkøringsperioden kan slutte.
Pas godt på TFK og følg anvisningerne, så motoren kan holde længe.