Instruktører
Roskilde Flyveskole har nogle fast tilknyttede flyveinstruktører. De bruger ikke solbriller i mørke omgivelser, og som det fremgår af nedenstående minibiografier, har de overstået de mest ungdommelige udskejelser, har civile jobs i andre brancher og instruerer ikke for at samle flyvetimer til en Boeing.
Alle har erfaring i at undervise i andre sammenhænge og de underviser fordi de har lyst til det. Du er velkommen til at kontakte instruktørerne på de nævnte telefonnumre og mailadresser.
Henrik fløj lidt hang-glider i 70’erne, fik svævefly-certifikat i 1979 og fløj ultralet i starten af 90′-erne.
Han fik motorflyvecertifikat i 1993 og fik i årene 1998-2001 instrumentbevis med GPS-qualification, instruktørbevis og kommercielt certifikat.
Henrik uddanner til flycertifikat (LAPL, PPL), motorsvævefly (TMG), instrumentrettighed (EIR, IR) samt nat-rettighed, og omskoler til de fleste typer af enmotors fly. Giver teoretisk og praktisk uddannelse til GPS/RNAV/PBN. Kan påtegne rettighedsforlængelse i certifikatet (FCL.945).
Henrik er født i 1961 og i sit civile liv arbejder han med trafiksikkerhed sammen med myndigheder og Havarikommissionen for Vejtrafikulykker. Henrik er forskeruddannet og er rådgivende ingeniør.
Naweed fik sit A-certifikat i 1993 hos daværende Delta Fly. 1995 tog han B/I og D-teori hos Statens Skole for Luftfartsuddannelser. 1998 erhvervede han B-certifikat og I-bevis hos Ikaros Fly. Senere kom to-motorsrettighed, også erhvervet hos Ikaros.
I 2001 blev Naweed instruktør på et-motorsfly og underviste både på PPL og CPL. I 2002 blev rettigheden udvidet også til at omfatte IFR-elever på et-motors fly samt rettigheden til at undervise instruktøraspiranter på et-motors fly. Naweed har gennem tiderne både undervist hos Ikaros Fly og Luftfartsskolen men er pt ansat i Flyveklubben hvor han giver en hjælpende hånd til de andre instruktører.
Naweed omskoler til fly med stilbar propel og optrækkeligt understel, samt til natflyveskoling.
Nyhed: PFC VFR/IFR SEP.
Naweed Iqbal er blevet godkendt som examiner hos trafikstyrelsen. Det betyder at klubben nu kan tilbyder medlemmer af RFK at aflægge PFC VFR/IFR SEP.
Ydermere kan klubben nu forlænge piloters SEP(land) rettighed hvis de flyver en times træningsflyvning (og samtidig opfylder de formelle krav i henhold til JAR FCL requirements).
Tidligere skulle man selv henvende sig hos trafikstyrelsen enten personligt eller via mail, men det kan nu ordnes i klubben.
John fik PPL i 1977 i sportsflyveklubben på Skovlunde flyveplads, MEP/IR CPL i 1989 hos CAT og FI i februar 2010 hos CAT. Siden 1990 har John været fast pilot på Anholt-Læsø ruten og freelance taxapilot hos CAT. Ved udgangen af 2022 havde John 8800 timer som pilot i stempelmotorfly.
John skoler til PPL, TMG og natflyvning. Kan omskole til diverse 1-motorede fly med constantspeed, turbo, optrækkeligt understel, single lever, diesel (Diamond), Garmin 1000 og selvfølgelig “den 12. time”.
John er født i 1953, og i sit civile liv sælger, monterer og servicerer han elektrisk og elektronisk udstyr på lystbåde.
Nikolaj blev bidt af flyvning i 2018 og har siden været entusiastisk privatpilot og kunstflyver. Han har mest fløjet Cessna 152-172-182, Piper 22-28-32, Evektor Sportstar og Bellanca.
Han tog sit PPL hos Flight4000 i 2018, siden aerobatic rating hos LenAir og blev uddannet instruktør FI(A) hos Flight4000 i foråret 2021. Senest har Nikolaj fået sit PPL overført til USA, han er begyndt at flyve med faldskærmsspringere hos Midtsjællands Faldskærmsklub (Aversi) og tager SEA-rating (vandflyver) i Alaska til maj.
Nikolaj uddanner til flycertifikat (LAPL), nat-rettighed og omskoling til Cessna og Piper for LAPL piloter, herunder difference training til optrækkeligt understel, stilbar propel, turboladet motor, single-lever og glas-cockpit.
Nikolaj er født i 1976 og til daglig hjælper han virksomheder, byer og ngo’er med udvikling af deres strategi, brand og kommunikation. Han er desuden underviser på bl.a. CBS. Nikolaj er uddannet i ledelsesudvikling og bestyrelsesarbejde.
Ivan startede på aftenskole hos CAT i 1998 med PPL teori og efterfølgende B/I & D teori samt CPL & I bevis.
I 2005 erhvervede han Twin-I hos Ikaros.
I perioden 2007 – 2010 arbejdede Ivan som instruktør hos CAT hvor han også fløj ruten til Anholt & Læsø.
I 2011 har Ivan været instruktør hos Center Air hvor certifikatet også er blevet udvidet med en single I-instruktør rettighed.
Ivan kan skole til single-I / CPL / PPL / Nat rettighed / stilbar propel / optrækkeligt understel.
Ivan er født i 1973, og har siden maj 2012 haft sin daglige gang som maskinarbejder i Farum.
Instruktørpriser
Gældende fra 1. januar 2023
VFR instruktør PPL, LAPL, omskoling, diff. træning, 12. time, anden træning, bisidning m.m. | 370 kr./t (296 kr./t + moms) afregnes pr. påbegyndt ½ time |
Natrettighed instruktør | 420 kr./t (346 kr./t + moms) afregnes pr. påbegyndt ½ time |
IFR instruktør CB-IR, BIR, 7. time (BIR), m.m. | 580 kr./t (464 kr./t + moms) afregnes pr. påbegyndt ½ time |
Rettighedsforlængelse indført i certifikat inkl. indsendelse til trafikstyrelsen | 200 kr. (160 kr. + moms) |
Proficiency check VFR examiner | Fast pris 1.500 kr. (1.200 kr. + moms) |
Proficiency check IFR examiner | Fast pris 1.800 kr. (1.440 kr. + moms) |
Proficiency check indføring i certifikat Papirarbejde inkl. kommunikation med trafikstyrelsen | 300 kr. (240 kr. + moms) (dansk cert.) 500 kr. (400 kr. + moms) (udenlandsk cert.) |
Prøvelektion ca. 1½ time (ca. 30 minutter i luften) Inkluderer 3 måneders klubmedlemsskab | 1.900 kr. alt inkl. |
Opdateret december 2022
Noter:
- Alle instruktør-flyvninger på RFK’s eller Klubflys fly flyves kun med medlemmer.
- Der er intet tillæg for brug af eget fly. Det kræver kun, at instruktør/examiner kan godkende flyet til formålet. Ønskes eget fly brugt til certifikatuddannelse kan der blive tale om udarbejdelse af procedurer m.v. til instruktørtakst.