Roskilde Flyveskole har nogle fast tilknyttede flyveinstruktører. De bruger ikke solbriller i mørke omgivelser, og som det fremgår af nedenstående minibiografier, har de overstået de mest ungdommelige udskejelser, har civile jobs i andre brancher og instruerer ikke for at samle flyvetimer til en Boeing.
Alle har erfaring i at undervise i andre sammenhænge og de underviser fordi de har lyst til det. Du er velkommen til at kontakte instruktørerne på de nævnte telefonnumre og mailadresser.
Henrik fløj lidt hang-glider i 70’erne, fik svævefly-certifikat i 1979 og fløj ultralet i starten af 90′-erne.
Han fik motorflyvecertifikat i 1993 og fik i årene 1998-2001 instrumentbevis med GPS-qualification, instruktørbevis og kommercielt certifikat.
Henrik uddanner til flycertifikat (LAPL, PPL), motorsvævefly (TMG), instrumentrettighed (EIR, IR) samt nat-rettighed, og omskoler til de fleste typer af enmotors fly. Giver teoretisk og praktisk uddannelse til GPS/RNAV/PBN. Kan påtegne rettighedsforlængelse i certifikatet (FCL.945).
Henrik er født i 1961 og i sit civile liv arbejder han med trafiksikkerhed sammen med myndigheder og Havarikommissionen for Vejtrafikulykker. Henrik er forskeruddannet og er rådgivende ingeniør.
Naweed fik sit A-certifikat i 1993 hos daværende Delta Fly. 1995 tog han B/I og D-teori hos Statens Skole for Luftfartsuddannelser. 1998 erhvervede han B-certifikat og I-bevis hos Ikaros Fly. Senere kom to-motorsrettighed, også erhvervet hos Ikaros.
I 2001 blev Naweed instruktør på et-motorsfly og underviste både på PPL og CPL. I 2002 blev rettigheden udvidet også til at omfatte IFR-elever på et-motors fly samt rettigheden til at undervise instruktøraspiranter på et-motors fly. Naweed har gennem tiderne både undervist hos Ikaros Fly og Luftfartsskolen men er pt ansat i Flyveklubben hvor han giver en hjælpende hånd til de andre instruktører.
Naweed omskoler til fly med stilbar propel og optrækkeligt understel, samt til natflyveskoling.
Nyhed: PFC VFR/IFR SEP.
Naweed Iqbal er blevet godkendt som examiner hos trafikstyrelsen. Det betyder at klubben nu kan tilbyder medlemmer af RFK at aflægge PFC VFR/IFR SEP.
Ydermere kan klubben nu forlænge piloters SEP(land) rettighed hvis de flyver en times træningsflyvning (og samtidig opfylder de formelle krav i henhold til JAR FCL requirements).
Tidligere skulle man selv henvende sig hos trafikstyrelsen enten personligt eller via mail, men det kan nu ordnes i klubben.
John fik PPL i 1977 i sportsflyveklubben på Skovlunde flyveplads, MEP/IR CPL i 1989 hos CAT og FI i februar 2010 hos CAT. Siden 1990 har John været fast pilot på Anholt-Læsø ruten og freelance taxapilot hos CAT. Ved udgangen af 2022 havde John 8800 timer som pilot i stempelmotorfly.
John skoler til PPL, TMG og natflyvning. Kan omskole til diverse 1-motorede fly med constantspeed, turbo, optrækkeligt understel, single lever, diesel (Diamond), Garmin 1000 og selvfølgelig “den 12. time”.
John er født i 1953, og i sit civile liv sælger, monterer og servicerer han elektrisk og elektronisk udstyr på lystbåde.
Nikolaj blev bidt af flyvning i 2018 og har siden været entusiastisk privatpilot og kunstflyver. Han har mest fløjet Cessna 152-172-182, Piper 22-28-32, Evektor Sportstar og Bellanca.
Han tog sit PPL hos Flight4000 i 2018, siden aerobatic rating hos LenAir og blev uddannet instruktør FI(A) hos Flight4000 i foråret 2021. Senest har Nikolaj fået sit PPL overført til USA, han er begyndt at flyve med faldskærmsspringere hos Midtsjællands Faldskærmsklub (Aversi) og tager SEA-rating (vandflyver) i Alaska til maj.
Nikolaj uddanner til flycertifikat (LAPL), nat-rettighed og omskoling til Cessna og Piper for LAPL piloter, herunder difference training til optrækkeligt understel, stilbar propel, turboladet motor, single-lever og glas-cockpit.
Nikolaj er født i 1976 og til daglig hjælper han virksomheder, byer og ngo’er med udvikling af deres strategi, brand og kommunikation. Han er desuden underviser på bl.a. CBS. Nikolaj er uddannet i ledelsesudvikling og bestyrelsesarbejde.
Peter fik sit certifikat i 1998 og erhvervede sig CPL og TWIN-I hos Copenhagen Airtaxi i 2001.
Peter tog også instruktøruddannelsen til PPL/CPL skoling i 2001.
Peter har sidenhen undervist i PPL/CPL skoling såvel som ATPL teori på forskellige skoler i Roskilde Lufthavn, og har fra 2016 udelukkende undervist som instruktør i Roskilde Flyveklub.
Peter tog i 2002 omskoling til Cessna Citation forretningsjetfly, og har siden 2006 fløjet som kaptajn på typen.
Peter har tæt på 5000 flyvetimer, heraf tæt på 1000 timer som instruktør.
Peter skoler til PPL, omskoler til stilbar propel, optrækkeligt understel, SLPC (diesel), Garmin 1000, samt udfører træningsflyvning (12. time).
Han skoler også til natrettighed, såvel som TMG til LAPL omskoling.
Herudover underviser han også i faget navigation på teoriholdet, og han er endvidere skolens CMM (Compliance Monitoring Manager).
Har desuden gennemført et Sprog Assessor kursus og er således godkendt til at foretage forlængelser/fornyelser af ”Language Profiency” for Roskilde Flyveklubs medlemmer. Både på Dansk som Engelsk op til Level 6. – Uden udløb.
Peter er født i 1962, og havde indtil 1998 egen virksomhed indenfor transportmateriel branchen.
Ivan startede på aftenskole hos CAT i 1998 med PPL teori og efterfølgende B/I & D teori samt CPL & I bevis.
I 2005 erhvervede han Twin-I hos Ikaros.
I perioden 2007 – 2010 arbejdede Ivan som instruktør hos CAT hvor han også fløj ruten til Anholt & Læsø.
I 2011 har Ivan været instruktør hos Center Air hvor certifikatet også er blevet udvidet med en single I-instruktør rettighed.
Ivan kan skole til single-I / CPL / PPL / Nat rettighed / stilbar propel / optrækkeligt understel.
Ivan er født i 1973, og har siden maj 2012 haft sin daglige gang som maskinarbejder i Farum.
Instruktørpriser
Gældende fra 1. januar 2023
VFR instruktør PPL, LAPL, omskoling, diff. træning, 12. time, anden træning, bisidning m.m. | 370 kr./t (296 kr./t + moms) afregnes pr. påbegyndt ½ time |
Natrettighed instruktør | 420 kr./t (346 kr./t + moms) afregnes pr. påbegyndt ½ time |
IFR instruktør CB-IR, BIR, 7. time (BIR), m.m. | 580 kr./t (464 kr./t + moms) afregnes pr. påbegyndt ½ time |
Rettighedsforlængelse indført i certifikat inkl. indsendelse til trafikstyrelsen | 200 kr. (160 kr. + moms) |
Proficiency check VFR examiner | Fast pris 1.500 kr. (1.200 kr. + moms) |
Proficiency check IFR examiner | Fast pris 1.800 kr. (1.440 kr. + moms) |
Proficiency check indføring i certifikat Papirarbejde inkl. kommunikation med trafikstyrelsen | 300 kr. (240 kr. + moms) (dansk cert.) 500 kr. (400 kr. + moms) (udenlandsk cert.) |
Prøvelektion ca. 1½ time (ca. 30 minutter i luften) Inkluderer 3 måneders klubmedlemsskab | 1.900 kr. alt inkl. |
Opdateret december 2022
Noter:
- Alle instruktør-flyvninger på RFK’s eller Klubflys fly flyves kun med medlemmer.
- Der er intet tillæg for brug af eget fly. Det kræver kun, at instruktør/examiner kan godkende flyet til formålet. Ønskes eget fly brugt til certifikatuddannelse kan der blive tale om udarbejdelse af procedurer m.v. til instruktørtakst.